Contra les proves de competències

Diverses entitats, associacions, escoles i sindicats vinculats a l’ensenyament han signat el “Comunicat en contra de les proves censals d’avaluació diagnòstica i de final d’etapa” que el Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu organitza cada any a tercer de primària, sisè de primària i quart de secundària.

El primer que denuncia el comunicat és que les proves provoquen una regressió pedagògica que va en contra de l’actual conjuntura d’innovació educativa: interrompen els projectes pedagògics i els programes curriculars de cada centre per reorientar‐los a l’obtenció de bons resultats a les mateixes.

Els signants alerten, també, que les proves s’utilitzen com a instrument de segregació per als alumnes i els centres. Aquests exàmens permeten etiquetar i classificar els alumnes en funció dels resultats obtinguts, de manera que alguns centres de secundària ja utilitzen els resultats de sisè per seleccionar prematurament i segregar els alumnes en diferents grups segons els nivells obtinguts en el canvi de cicle. A nivell de cada centre diuen que les puntuacions són utilitzades per pressionar centres i docents (els mestres tenen vinculat part d’un complement al resultat de les proves) i són utilitzades també com a eina de màrqueting educatiu en els processos de preinscripció, tot fomentat els rànquings i la rivalitat entre escoles.

També denuncien que en un context de desinversió en l’escola pública d’un 23% respecte els Pressupostos del 2010 i sense partides econòmiques específiques destinades a revertir mancances, les proves censals s’estan convertint en una eina fiscalitzadora que focalitza tota la responsabilitat del resultats en les famílies, els centres i els docents i omet la responsabilitat econòmica i social de l’administració.

Per tot plegat expressen, paral·lelament, suport a aquelles famílies, estudiants, docents i centres que es mobilitzen en contra de les esmentades proves. Alhora, demanen al Departament d’Ensenyament i al Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu que les proves esdevinguin mostrals, per evitar les conseqüències pedagògiques i socials regressives i que es fomentin proves d’avaluació no estandaritzades sinó adaptades al context i les necessitats de cada centre.

El manifest l’han signat el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE), Federació d’Associacions de Pares i Mares d’Alumnes de Catalunya (FaPaC), USTEC‐STE’s, CCOO Educació, UGT de Catalunya, CGT Ensenyament, Assemblea Groga, Xarxa d’Escoles Insubmises a la LOMCE (XEI), Assemblea Groga de Gràcia, Fampas Badalona (Federació d’Ampas de Centres Públics de Badalona), MUCE Terres de l’Ebre, Deixa de ser una illa Secció Sindical de CGT Ensenyament Tarragona, Plataforma per l’Educació Pública del Poblenou.

Us adjuntem el manifest sencer i us recomanem que visiteu la pàgina de la Xarxa d’Escoles Insubmises a la LOMCE (XEI) per informar-vos, si ho creieu convenient, de com exercir la insubmissió a les proves, un fet que no perjudica de cap manera ni als infants ni a les seves families.

[embeddoc url=”http://escolamontserratsola.cat/web/wp-content/uploads/2017/02/Comunicat_Conjunt_Proves_Avaluacions_2017_sig.pdf” download=”all” viewer=”google”]