Reportatge: “30 minuts. Una altra escola” [TV3, 18 de setembre de 2016]

Us recomanem el reportatge “Una altra escola”, emès el passat diumenge 18 de setembre al programa 30 minuts de TV3.

Es tracta d’un reportatge sobre un grup d’escoles que, com la nostra, busquen noves maneres, models organitzatius i metodologies per encarar els reptes que té l’escola avui i demà. La nostra escola ha sol·licitat formar-ne part.

30-minuts-una-altra-escola

Una escola pública de Ripollet, un col.legi dels Jesuïtes a Raimat, un institut públic de Terrassa i un centre concertat de Barcelona. Quatre centres i un objectiu: la renovació pedagògica. Aquests són els protagonistes del reportatge “Una altra escola”. Centres innovadors amb bases pedagògiques diverses, però que tenen en comú trencar amb la concepció tradicional de l’escola com a transmissora de coneixements que es memoritzen i es reprodueixen. En canvi, la nova missió és desenvolupar competències per a la vida, un objectiu previst en les lleis d’educació, però que es desnaturalitza en els programes encaixonats en les velles assignatures. “Els fets s’han de memoritzar, els conceptes s’han d’entendre, les habilitats s’han de practicar i les actituds i els valors s’han de viure; i, per tant, les estratègies d’aprenentatge per a cada un d’aquests temes ha de ser diferent”, diu Eduard Vallory, director del projecte “Escola Nova 21”.
Aquest projecte intenta, per primera vegada, aglutinar iniciatives fins ara disperses perquè siguin la llavor d’un canvi profund de tot el sistema educatiu. L’impulsen el Centre UNESCO, la Fundació Bofill, la Universitat Oberta de Catalunya i La Caixa. S’ha batejat amb el nom d'”Escola Nova 21″, recordant el moviment escolar que van desenvolupar les institucions catalanes (Mancomunitat, Diputació i Ajuntament de Barcelona, Generalitat republicana…) fa un segle i que va truncar la dictadura franquista.
S’han triat 26 escoles com a protagonistes del reportatge, perquè ajudin unes altres dues-centes a renovar les seves pràctiques pedagògiques i la formació del seu professorat. No és fàcil: cal transformar les concepcions, les metodologies, els espais i els rols del mestre i de l’alumne. “Nosaltres estem ensenyant d’una manera que no hem après. A mi no em van ensenyar així”, diu un professor de Terrassa. I la directora afegeix: “Estem lluitant, de vegades, contra un tsunami: ens envien el professorat que no necessitem, ens envien les taules que no necessitem, els espais… Ha de canviar tot el món educatiu.” “Les escoles i les persones que volen fer les coses diferents, de vegades, són qüestionades abans que comencin a fer el primer pas. Som conscients que som un col·lectiu encara minoritari i que som molt mirats amb lupa i molt qüestionats”, assegura la directora de Ripollet.
“Escola Nova 21” té una durada prevista de tres anys. Després, la pilota quedarà a la teulada de la Generalitat. “No aspirem a menys del que té el sistema públic d’educació de Finlàndia, on hi ha escoles públiques autònomes, amb projectes educatius propis, amb capacitat de seleccionar el professorat en base a aquest projecte educatiu. I en un marc en què tot infant té garantit que, vagi on vagi, podrà gaudir d’un aprenentatge rellevant i amb sentit”, diu Vallory.

Un reportatge de: Ramon Anglès – Sara Segarra
Imatge: Carles de la Encarnación
Imatge addicional: Enric Miró – Txus Navarro
Producció: Jessica Montaner
Muntatge: Moisès Casanovas
Muntatge musical: David Bustamante
Postproducció de so: Enric Casanovas

  • Categories