Defensa de l’Escola catalana

Manifest en defensa de l’Escola catalana

Aquest darrers dies estem assistint a un increment d’atacs a l’Escola catalana i als seus docents. Davant d’aquesta ofensiva, volem manifestar el nostre recolzament a tots els professionals, docents i no docents, que s’enfronten a la difícil tasca d’educar i ho fan amb responsabilitat, ajudant a crear vincles entre l’alumnat i el seu entorn de manera respectuosa oberta i democràtica.

L’Escola catalana, és un exemple de llibertat, convivència, democràcia i plurilingüisme.

L’Escola catalana és una de les principals vies d’integració de les famílies nouvingudes i un veritable ascensor social.

La professionalitat dels docents i l’autonomia de centre, són el puntal del sistema educatiu de Catalunya i en garanteixen la pluralitat.

L’Escola catalana està íntimament lligada a la seva realitat social i és per això, que ha d’atendre les inquietuds dels seu alumnat, quan la societat del seu entorn, viu episodis traumàtics.

L’Escola catalana és convivència: la garanteix i la treballa dia a dia amb tots i cadascun dels components de la comunitat educativa. Els atacs externs, intenten trencar-la i afavorir interessos polítics i mediàtics, mai pedagògics.

Per educar en la llibertat de pensament i d’expressió, perquè els joves desenvolupin l’esperit crític i siguin respectuosos, calen docents que puguin exercir la tasca educadora sense cap tipus de pressió que provingui de dintre o de fora de les aules.

Els problemes de l’Escola, s’han pogut resoldre sempre a l’Escola, a través dels canals ja establerts: primer amb el professorat, després amb els tutors i caps d’estudis, i finalment amb direcció. Paral·lelament, també hi ha els òrgans de l’AMPA i el consell escolar, com a vies d’entesa entre tots els membres de la comunitat educativa. Si no ha funcionat cap d’aquests passos, en última instància disposem d’inspecció. El fet d’intentar solucionar els problemes escolars directament amb la justícia, implica que s’agreugin i que sigui encara més difícil per a les parts, poder arribar a una entesa.

Atacar la professionalitat dels docents és intentar atemorir-los, desprestigiar-los, posar en dubte la figura de la persona educadora i dinamitar un dels pilars fonamentals de la nostra societat. Convé no oblidar que, aquests atacs al sistema educatiu català, també perjudiquen directament els infants i joves.

Per tot això, per tal de restituir el bon clima de convivència que sempre ha guiat l’Escola i que s’ha vist alterat darrerament en molts centres educatius d’arreu del país. I per manifestar tot el nostre suport als centres i claustres afectats, els sota signants us convoquem a la concentració dijous dia 17 de maig, a les 17:30h, al Parc de Cerdanyola de Mataró.

Col·lectiu de docents; PEM (Plataforma per l’Educació a Mataró); MEM (Moviment Educatiu del Maresme); FAPAC (Federació d’Associacions de Pares i mares de Catalunya); Som Escola; Mataró per la Democràcia; USTEC; CCOO; CGT; UGT; ANC; Òmnium.