Tombem el Decret de Menjador

El 4 d’octubre diferents entitats i famílies van trobar-se per acordar fer un front comú per aturar el Decret de Menjador escolar que el Departament d’Ensenyament vol aprovar i posar en funcionament a partir del curs 2019-2020. Ja fa temps quela comunitat educativa, i altres entitats implicades, demanen una nova regulació en matèria de menjadors escolars, principalment per la manca d’un model de temps de migdia per als centres educatius públics de Catalunya.

En aquest sentit l’AMPA de l’escola s’ha adherit al MANIFEST PER TOMBAR LA PROPOSTA DE DECRET MENJADOR DEL DEPARTAMENT D’ENSENYAMENT, que impulsa la FAPAC.

El manifest es denuncia que l’esborrany del Decret se centra amb qui ha de prestar el servei i no pas en concretar un model de menjador que sigui sostenible en el temps, emmarcat en el dret fonamental a l’educació i a l’alimentació. El Departament només vol blindar l’externalització de la seva gestió i el seu funcionament sota criteris economicistes.

Les entitats que conformem aquest front comú demanem al Departament que aturi la tramitació d’aquest Decret i comenci un debat sobre el model de menjador que ha de tenir el sistema educatiu públic de Catalunya.

Per la FAPAC i els adherits al manifest el sevei ha de ser públic, vinculat directament al dret a l’educació pública i al dret a l’alimentació i ha de formar part integral del centre educatiu. En aquest sentit és imprescindible que les famílies participin i siguin part d’aquest model de menjador que ha de ser gestionat amb criteris socioeducatius, ambientals, de proximitat i que emfatitzi la qualitat nutricional i pedagògica.

El temps de migdia és un espai educatiu, que ocupa un terç de la jornada escolar i que cal transformar en un temps de qualitat educativa. Per tant, el temps de menjador s’ha de reconèixer com a temps educatiu i ha d’estar integrat en el currículum.

En el marc de l’escola inclusiva, no té sentit que aquest servei exclogui a determinat alumnat per raons socioeconòmiques o per requerir una atenció específica durant aquest temps de menjador. L’alumnat amb Necessitats Educatives Específiques (NEE) no ha de trobar-se amb cap obstacle per poder gaudir del servei en igualtat de condicions que la resta de l’alumnat. Això vol dir dedicar els recursos públics necessaris per disposar de personal especialitzat i de la infraestructura adequada durant el temps de migdia als centres educatius ordinaris per atendre aquests alumnes.

Les entitats demanem al Departament d’Ensenyament que tingui en compte aquestes peticions per protegir el temps de migdia d’interessos lucratius, i que treballi per regular un model de menjador escolar emmarcat en el dret a l’educació i l’alimentació de l’alumnat de Catalunya.

Més enllà d’aquest manifest us adjuntem la Carta al conseller d’Ensenyament sobre el Decret de servei menjador que la Fapac va fer arribar a Josep Bargalló a principis del curs 2018-2019